3 Tips Om Nekpijn Te Verminderen

Het ontstaan van nekpijn kan verschillende oorzaken hebben. Slecht slapen, een verkeerde houding of te veel stress zijn de meest voorkomende oorzaken. Onderzoek toont aan dat nekspier oefeningen belangrijk kunnen zijn om pijn te voorkomen. Hetzelfde geldt voor de schouders. Het versterken van de schouders voorkomt niet alleen stijfheid en en pijn, maar beschermt ook je ellebogen en gewrichten tegen overbelasting. Hieronder geven we tips om je nek en schouders met simpele oefeningen te trainen.

Tip 1: Druk de palmen van je hand stevig tegen je voorhoofd aan

Veel mensen spannen hun nekspieren aan wanneer ze gestrest zijn, wat kan leiden tot pijn en stijfheid. Wanneer je je palmen stevig tegen het voorhoofd aandrukt verminder je de spanning en verstevig je de nekspieren. Niemand op kantoor zal doorhebben dat je oefeningen aan het doen bent! Het lijkt er wellicht wel op dat of je moe of gefrustreerd bent.

Het werkt als volgt: Als je aan je bureau zit, leun voorover en plaats je ellebogen op je bureau. Met je hoofd in het midden van je handen. Druk dan je hoofd in je handpalmen en hou deze positie 3-5 seconden vast. Herhaal deze oefening 5 keer. Ga nu rechtop zitten en plaats je handen aan de achterkant van je hoofd en druk je hoofd in je handpalmen. Probeer tussen de 3-5 seconden kracht te zetten en herhaal dit ook weer 5 keer.

Tip 2: Een oefening die je ‘s avonds thuis kunt uitvoeren

Daarnaast is er nog een goede oefening die je ‘s avonds thuis kunt uitvoeren. Ga op de rand van je stoel of bank zitten en probeer jezelf zo groot mogelijk te maken door je wervelkolom te strekken. Plaats dan je handen op je schoot en probeer je schouders zo ver mogelijk naar achter te bewegen zodat je schouderbladen elkaar bijna aanraken. Hou deze positie een paar minuten vastl en rust daarna even uit. Voer deze oefening vervolgens nog een aantal keer uit.

Tip 3: Creatief warm nekkussen

Wanneer je ‘s avonds uit het werkt komt vul dan een schone sok met witte rijst, 2 kaneelstokjes, en 1 eetlepel kruidnagels. Maak de sok goed dicht met een elastiekje en verwarm hem 2 minuten in de magnetron. Plaats hem daarna rond om je nek en ga rustig zitten. Dit zal voor een verrassend aangenaam gevoel zorgen in je nek en schouders. Je kunt de sok blijven gebruiken totdat de geur van kaneel en kruidnagel verdwijnt

Nekpijn En Nekklachten Voorkomen Met Een Nekkussen

Pijn in de nek komt vaak voor bij oudere mensen, maar ook regelmatig bij jonge mensen. Nekpijn kan erg vervelend zijn, klachten kunnen uitstralen naar de schouders of armen. Ook kan het leiden tot hoofdpijn in de ochtend of een stijve nek. Aangezien je ongeveer een derde van je leven slaapt, is het belangrijk dat je zorgt voor een goede ondersteuning in je nek tijdens het slapen. Hieronder leggen we uit waar je allemaal rekening mee dient te houden.

De bescherming van je wervelkolom

Als je halspositie een lange periode verkeerd gebogen is veroorzaakt dit overbelasting in de wervelkolom. Hierdoor kunnen klachten ontstaan zoals nekpijn, hoofdpijn een een stijve nek. Alhoewel er nog maar weinig onderzoek is gedaan naar nekpijn, zijn er wel interessante resultaten beschikbaar. Uit recent onderzoek is gebleken dat een kussen met meer ondersteuning voor minder klachten zorgt.

Het overgrote deel van de 128 patiënten die hebben meegedaan aan het onderzoek kwamen tot de volgende conclusie. De combinatie van de juiste oefeningen en het gebruik van een speciaal nekkussen zorgen voor de beste resultaten. Laat deze oefeningen samenstellen door een fysiotherapeut of arts.

Type nekkussens

Een nekkussen is een speciaal ontworpen kussen dat ondersteuning biedt aan je nek, door middel van je nek in een natuurlijke positie te houden. Er zijn een aantal kussens op de markt die gericht zijn op een goede nachtrust en het verminderen van nekpijn. De meeste nekkussens zijn ontworpen met het doel ondersteuning te bieden aan je nek en hoofd.

Deze nekkussens zijn meestal gemaakt van traagschuim of gevuld met fiberfill. Ook de opblaasbare nekkussens en kussens gevuld met water zijn populair. De stevigheid en ondersteuning van deze kussens is gemakkelijk aan te passen.

De beste slaappositie

Ieder mens heeft zijn eigen favoriete slaappositie en ook zijn voorkeur voor een type nekkussen. Toch zijn er een aantal houdingen die je beter niet kunt aanhouden tijdens het slapen mocht je gevoelig zijn voor nekklachten. Nekkussens zijn ontworpen voor het slapen op je rug of je zij. Het slapen op je buik wordt eigenlijk altijd afgeraden. Je hoofd en nek worden op een onnatuurlijke manier ondersteund, dit kan klachten veroorzaken. Als je op je zij slaapt, moet je nekkussen ervoor zorgen dat je neus in lijn is met het midden van je lichaam. De beste slaappositie is liggend op je rug. Een kussen met normale ondersteuning zou voldoende moeten zijn om klachten te voorkomen of te verminderen.

De Verschillende Soorten Nekkussens

Ongemak als gevolg van een slecht kussen kan resulteren in serieuze slaap problemen. Onjuiste ondersteuning van uw nek kan zeer oncomfortabel aanvoelen. En daar zit natuurlijk niemand op te wachten. Zeker niet als je op reis bent. Een goed nekkussen zorgt voor uitstekende ondersteuning van de hals, voorkomt nekpijn, hoofdpijn, gewrichtspijn en vermindert zelf het snurken door de openstelling van verstopte luchtwegen.

Met de talloze nekkussens die tegenwoordig beschikbaar zijn kan het soms lastig zijn een goede keuze te maken. Wij helpen u graag door uit te leggen hoe een nekkussen werkt, welke types er zijn en hoe het kan helpen om eventuele pijn te verzachten.

Zelf corrigerend nekkussen voor nekpijn

Een nekkussen is essentieel in elke fase van een genezingsproces. Voor iemand die lijdt aan chronische pijn of een blessure, is het van groot belang dat u zich comfortabel voelt en pijn minimaliseert. Een kussen waarmee u uw nek kunt stabiliseren helpt hierbij. Een voorbeeld van zo’n kussen is dit U-vormige nekkussen: https://www.nekkussenman.nl/opblaasbaar/opblaasbaar-fluwelen-reiskussen/. Dit kussen past zich meteen aan uw houding wanneer u bijvoorbeeld op uw zij rolt. Deze therapeutische voordelen worden mogelijk gemaakt door de elasticiteit van de gebruikte stof. Een opblaasbaar nekkussen zoals die vindt op NekkussenMan.nl komt vaak met een pomp waarmee u de stevigheid van het kussen kunt aanpassen. Een zelfcorrigerend kussen kunt u het beste gebruiken wanneer u kort geleden een blessure heeft opgelopen. Het helpt namelijk om uw nek op een natuurlijke manier in positie te houden.

Opblaasbaar reiskussen
Dit type kussen maakt het mogelijk om comfortabel te slapen met je hoofd omhoog tijdens een vliegreis, of tijdens een lange autorit. Een opblaasbaar kussen is handig omdat het weinig ruimte in beslag neemt. Wij raden u af om een kussen te gebruiken tijdens het rijden omdat het u beperkt in het draaien van uw hoofd.

Roll kussen
Dit type kussen wordt meestal gepositioneerd onder de nek, rug of onder de knieën. Het is in de meeste gevallen een breed en zacht kussen waardoor sommige het ook gebruiken als slaapkussen. Het vermindert bovendien de druk op zenuwen en spieren. Minder stress en spanning leiden dan ook tot een betere nachtrust. Ook wanneer u tijdens een vergadering letterlijk een steun in de rug nodig heeft, kan dit type nekkussen uitkomst bieden.

In volgende blogposts zullen we ook de andere type nekkussens toelichten.